.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
طوفان اخیر در مازندران و نکات قابل توجه
مهندس بهزاد پورمحمد

یک کارشناس مسائل بحران و حوادث با اشاره به اینکه 30 درصد حوادث طبیعی مازندران در10 سال اخیر مربوط به سیل بوده است، اظهار داشت: این بلای طبیعی سبب بروز 200 میلیارد تومان خسارت در بخشهای مختلف استان شده است.

بهزاد پورمحمد در گفتگو با مهر در ساری افزود: بیش از 630 مورد حادثه طبیعی در طی 10 سال گذشته در مازندران به وقوع پیوست که حدود 170 مورد آن مربوط به سیل بوده است.

وی خاطر نشان کرد: بر اثر وقوع این بلای طبیعی در این مدت صد نفر از هم استانی های مازندرانی جان خود را از دست دادند.

مدیر کل سابق بازسازی و حوادث غیرمترقبه مازندران با اشاره به اینکه حوادث طبیعی 10 سال اخیر در مازندران، 600 میلیارد تومان خسارت به همراه داشته است، بیان داشت: سیل جزء نخستین حوادث غیرمترقبه و طبیعی به خاطر شرایط اقلیمی، جغرافیایی و تنوع آب و هوایی در مازندران است.

پورمحمد با بیان اینکه از بین 43 مورد حادثه غیرمترقبه رخداده در جهان طی سال های اخیر، ایران با 31 مورد آن به کرات روبرو بوده است، یادآور شد: کشور ما یکی از 10 کشور حادثه خیز جهان محسوب شده و از نظر تعداد وقوع سیل دومین بلیه طبیعی در جهان است.

به گفته وی، 10 درصد مرگ و میر، 36 درصد آسیبهای جسمی، 71 درصد افراد بی خانمان، 48 درصدی افرادی که به نحوی تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار گرفتند و 43 درصد خسارت مالی سالیانه ناشی از خسارتهای سیل در جهان، مربوط به قاره آسیا بوده که کشور ما در آن قرار دارد.

وی یادآور شد: در دوره 50 ساله اخیر، خسارت ناشی از سیل در ایران بیش از 11 هزار و 320 میلیارد ریال بوده و در 10 سال گذشته نیز وقوع 480 مورد سیل حدود 1700 مورد تلفات به دنبال داشته است.

این مسئول عنوان کرد: هر از چند گاهی علاوه بر سیل به واسطه تغییرات شدید جوی شاهد طوفان های فصلی همراه با رعد و برق که سبب بروز خسارتهایی به اماکن مردمی، عمومی و تاسیسات زیربنایی شده مازندران و استانهای شمالی را تحت تاثیر خود را قرار داده است.

وی طوفان اواخر مهر ماه 81 روستای ملاکلا محمودآباد، طوفان سال 83 بابلسر و طوفان همراه با سیل و رعد و برق ساعت 20 روز یکشنبه هفتم مهر ماه جاری با سرعت 113 کیلومتر بر ساعت را از طوفان های سهمگین و شدید رخ داده طی دهه اخیر در مازندران عنوان کرد.

این کارشناس بحران بیان داشت: طوفان اخیر علاوه بر بروز خسارت های فراوان باعث کشته شدن چهار نفر از هموطنان مازندرانی در شهرستانهای نکاء و ساری شد.

به گفته وی، قطع برق، خسارت به تاسیسات زیربنایی، خسارت به بیش از 2500 واحد مسکونی بالای 30 درصد، خسارت به دامداری ها، مرغداری ها، گلخانه ها، تاسیسات واحدهای تولیدی، کارخانجات، خسارت به باغات کشاورزی، خسارت به لوازم معیشتی مردم و خسارت به خودروها و تاسیسات فرودگاه بین المللی ساری از جمله خسارات وارده در اثر طوفان و سیل در شهرستان های ساری، نکاء، جویبار و بابلسر بوده است.

تخریب پوشش گیاهی و تغییر کاربری اراضی خطر سیل را افزایش می دهد

پورمحمد با بیان اینکه تخریب پوشش های گیاهی و تغییر کاربری اراضی خطر سیل را افزایش می دهد گفت: تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها و انهار باعث تشدید سیل و خسارت های آن می شود.

وی با بیان اینکه برداشت بی رویه شن و ماسه باعث افت بستر رودخانه و افزایش خسارت سیل می شود گفت: احداث ابنیه غیرفنی بر روی رودخانه ها و حریم و بستر آن خسارت های سیل را افزایش می دهد.

مدیر کل سابق بازسازی و حوادث غیرمترقبه مازندران با ذکر این نکته که شهروندان باید در هنگام رعد و برق، وسایل برقی خود را از اتصال برق خارج کنند، اظهار داشت: مردم خانه و اموال خود را در مقابل سیل، طوفان، رعد و برق و سایر حوادث غیرمترقبه بیمه کنند.

وی اعلام به موقع هشدارها به منظور جلوگیری از غافلگیری مردم، تامین اجناس یارانه ای از جمله سیمان و ایرانیت و نظارت بر تامین و توزیع اجناس مورد نیاز آسیب دیدگان توسط دولت، رعایت قوانین و استانداردها و بکارگیری از کارشناسان در ساخت و ساز و ایمنی در اتصال سربندی های ساختمان، قطع اشجار و درختان مزاحم در مسیر رودخانه ها، آبراهه ها، سیم های برق فشار ضعیف و قوی و شبکه مخابرات و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی و شفاف سازی خدمات در اجرای طرح های پیشگیرانه را از اعم وظایف دستگاههای مسئول در هنگام بحران سیل در استان برشمرد.

پورمحمد در پایان اظهار امیدواری کرد: مردم ایران روزی شاهد کشوری ایمن در برابر حوادث غیرمترقبه بوده و در صورت بروز حوادث و سوانح با حداقل خسارتها و تلفات روبرو شوند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.048 seconds.